Motormateriaal
Voor de Volvo motoren zijn onder andere onderstaande materialen voorradig.
Standaard en orginele delen zijn eveneens leverbaar. Alle weergegeven prijzen zijn reeds inclusief 21% btw.
Lagers/lagerschalen
Prijs: zie omschrijving
Hoofdlagerschalen B18/20/30 en B19/21/23: €85,-
Hoofdlagerschalen B200/230/234 55mm (vóór '88) €65,-
Hoofdlagerschalen B200/230/234 63mm (ná '88) €85,-
Drijfstanglagerschalen B18 en B20 vóór '73: €65,-
Drijfstanglagerschalen B20 ná '73 en B19/21/23: €80,-
Drijfstanglagerschalen B200/230/234 : €72,-
Drijfstanglagerschalen B200/230/234 RACE: €110,-
Nokkenaslagerset B18/B20: €40,-
Inloopolie met verhoogd ZDDP
Prijs: €59,- per bus (4,7 ltr) (incl 21% btw)
Het gebruik van de juiste inloopolie is van groot belang voor de levensduur en het uiteindelijke functioneren van een motor. Inloopoliën zijn in beginsel 'schraal'.
Ze bevatten daarom doorgaans zeer weinig ZDDP dat van groot belang is voor de nokken en nokvolgers. Tinustuning heeft daarom speciale inloopolie van zeer hoge kwaliteit
met een ZDDP-gehalte van maar liefst 0.29%.
Zie ook 'Informatie' in het menu (Tinustuning achtergrondinformatie motorolie en ZDDP).
Speciale koppakkingen
Prijs: informeer
Diverse speciale koppakkingen zijn leverbaar, zoals pakkingen met grotere boring, extra verstevigd, afwijkende dikte of combinaties daarvan. Zoals:
B20 Cometic en Elring pakkingen met 92 en 93mm boring in 0,8mm tot 3,5mm dikte. B18 extra dikke 2,2mm pakkingen. B30 in 93mm boring en 0,85mm dikte.
B19/B21/B200 en B23/B230/B234 versterkte pakkingen, incl staal. Prijzen varieren tussen 20,- en 250,- per stuk. Informeer naar prijzen en mogelijkheden.
Klepdekselpakking B18/20, neoprene
Prijs: €17,50 (incl 21% btw)
Waar de orginele kurken kelpdekselpakking het al snel begeeft, houdt deze moderne pakking van Neoprene het vele malen langer vol.
Geeft vele male betere afdichting van het kleppendeksel en kan vele malen herbruikt worden zodat kleppen stellenniet gepaard hoeft te gaan met een nieuwe pakking.
Perfecte afdichting kan verkregen worden door de pakking vast te lijmen aan het deksel of beetje vloeibare pakking. Minder aandraaimoment van de schroeven noodzakelijk.
AANRADER: Tapeindset voor kop B18/20/30
Prijs: €175,- (B18/20) (incl 21% btw)
De standaard kopbouten worden na herhaaldelijk op spanning gezet te zijn enigzins broos.
Door de achteruitgang van de flexibiliteit kan niet de juiste spanning tussen kop en onderblok gekregen worden. Nog vervelender is de vergrote kans op afbreken.
Deze ARP draadeind set bestaat uit losse draadeinden met individuele moer. De praktisch onverwoestbare draadeinden zorgen voor de juiste montagespanning en nooit
meer afgebroken bouten.
Tapeindset voor kop B23/230
Prijs aftermarket: €145,-. ARP: 230,- (incl 21% btw)
De standaard kopbouten worden na herhaaldelijk op spanning gezet te zijn enigzins broos.
Door de achteruitgang van de flexibiliteit kan niet de juiste spanning tussen kop en onderblok gekregen worden. Nog vervelender is de vergrote kans op afbreken.
Deze draadeind set bestaat uit losse draadeinden met individuele moer. De praktisch onverwoestbare draadeinden zorgen voor de juiste montagespanning en nooit
meer afgebroken bouten. Leverbaar van ARP en aftermarket (merkloos).
AANRADER: Tapeindjes in-/uitlaatspruitstuk B18/20/30
Prijs: €78,- per set van 9 stuks (incl 21% btw)
Deze ARP gepolijst roestvrijstalen tapeindjes set zorgen dat u geen last meer heeft van vastzittende tapeinden in de kop, van vastgeroeste moeren op de tapeinden,
en al helemaal niet van afgebroken tapeinden! Doordat deze tapeinden uit 'Stainless 300' zijn vervaardigd, zijn ze veel 'taaier' dan de standaard tapeindjes en
roesten ze niet. Tevens voorzien van een fijnere schroefdraad voor een sterkere bevestiging. Een aanrader!
Tuimelaarasbouten voor B18/20/30
Prijs: €24,- per set van 4 (B18/20) (incl 21% btw)
De standaard tuimelaarasbouten zijn erg zwak naar verhouding tot hun taak, hetgeen de reden is deze bouten vaak knappen. Deze ARP boutset bestaat uit een set van
vrijwel onverwoestbare bouten die de tuimelaaras netjes op zijn plaats houden.
Vliegwielbouten B18/20/30
Prijs: €65,- (incl 21% btw)
Door veelvuldig (her)gebruik kunnen de vliegwielbouten verzwakken. Vervangen kan dan raadzaam zijn, zeker wanneer de motor meer vermogen levert. Deze 12,9 ARP
Chromemolybdeen bouten zijn de perfecte vervanger: afbreken behoort tot de verleden tijd zodat het vliegwiel altijd veilig op z'n plaats blijft. Set van 6 st.
Vliegwielbouten B19/21/23/230 en laat type B20 ('74-'75)
Prijs: ARP €45,- Extra sterk: €65,- (incl 21% btw)
De vliegwielbouten van de laat type B20 ('74-'75) en van de B21/23/230 zijn eigenlijk net niet adequaat voor hun taak. Deze 12,9 ARP Chromemolybdeen bouten zijn
dat wel. Hierdoor behoort afbreken tot de verleden tijd, en kan het vliegwiel desnoods met een groter moment (tot 90 Nm - extra sterke versie) aangedraaid worden
zodat het vliegwiel altijd veilig op z'n plaats blijft. Set van 8 st.
Tapeinden lagerkap hoofdlagers krukas B18/20 (-'74)
Prijs: €175,- (incl 21% btw)
Door veelvuldig (her)gebruik kunnen de bouten van de hoofdlagerkappen verzwakken. Daarnaast rekken ze soms op te het (te) hoge moment waarmee ze aangedraaid moeten
worden. Vervangen kan dan raadzaam zijn, zeker wanneer de motor meer vermogen levert. Deze 12,9 ARP draadeinden van chromemolybdeen zijn de perfecte vervanger.
Geleverd als set van 10 UNC draadeinden met 10 UNC moeren.
Tapeinden lagerkap hoofdlagers krukas B19/21/23/230 en late B20
Prijs: ARP tapeinden €175,- M12 bouten €55,- (incl 21% btw)
Door veelvuldig (her)gebruik kunnen de bouten van de hoofdlagerkappen verzwakken. Daarnaast rekken ze soms op te het (te) hoge moment waarmee ze aangedraaid moeten
worden. Vervangen kan dan raadzaam zijn, zeker wanneer de motor meer vermogen levert. Deze 12,9 ARP draadeinden van chromemolybdeen zijn de perfecte vervanger.
Geleverd als set van 10 M12 draadeinden met 10 M12 moeren.
N.B. Voor een beperkt budget zijn ook 12,9 M12 bouten (inbus) leverbaar.
Getrapte ringen spruitstukken B18/B20: 2 en 5 mm
Prijs: €9,- (incl 21% btw)
De B18 en B20 maken gebruik van tapeinden waarmee zowel het inlaat- als uitlaatspruitstuk mee aan de kop gemonteerd zit. Hierbij kan spraken zijn van een dikteverschil
in de flenzen van beide spruitstukken waardoor de tapeinden scheef getrokken worden en/of de spruitstukken niet goed tegen de cilinderkop aan trekken. Als oplossing
hebben we zeer degelijke roestvaststalen ringen ontwikkeld met een 'stapje' er in. Keuze uit een stapje van 2 of 5 mm.
Injectorgaten afdoppluggen
Prijs (set 4): €8,- (incl 21% btw)
Bij het gebruik van carburateurs op een (voormalige) B20/B30 E en F injectie kop dienen de injectorgaten afgesloten te worden. Met deze kleine
vriespluggen kunnen de injector uitsparingen in de kop eenvoudig en netjes afgedopt worden.
Voor bestellingen of produktgerichte vragen, mail : info@tinustuning.nl
Website and contents © Copyright Tinustuning 2017.
|